Verslag Race of Champions Luxemburg 2006

3/4 juni was de Race of Champions in Luxemburg.
Na enkele weken van voorbereiden en het verder doorontwikkelen van de auto zijn we vrijdags afgereisd naar Luxemburg.
Daar s'avonds aangekomen werden we verwelkomd door de familie van Wijk en na een snel bakkie koffie kon ik het niet laten om nog even te gaan rijden.
De auto zo op de baan en zoals wel vaker gebeurd voelde hij meteen erg goed aan en hebben we toch nog een aantal ronden kunnen draaien.
S'avonds zijn we gezellig met Chris, Erik Aries en de Fam. van Wijk gaan eten en zijn we na een gezellig avondje praten (en drinken) naar bed gegaan om vervolgens s'zaterdags vroeg op te staan om zoveel mogelijk te kunnen rijden.

De zaterdag hebben we niks anders gedaan dan testen, sleutelen en zoveel mogelijk proberen, Chris (Gforce) had een aantal motoren meegenomen en mijn eigen motor was nog wat aangepast dus hadden we opties genoeg.
De motor van mijzelf liep alweer beter als hij ooit gedaan had en daar was ikzelf eigenlijk wel tevreden over maar Chris was er zeker van dat hij nog wel wat meer in huis had dus hij sleutelde een andere motor erop, nou dit was ronduit SUPER, deze motor was nog sneller en verruit het snelste waar ik ooit mee gereden had.
Hij was over het gehele gebied een klap sneller dus hebben we hem maar zwaarder vertand zodat hij wat makkelijker op de baan te houden was.
Ook hebben we nog eens de SAMBA 5 uitlaat vergleken met de First-One uitlaat en hier bleek dat de SAMBA 5 de betere van de 2 was in combinatie met deze motor.
Hier waren we dus vrij snel mee klaar want meer zou echt overbodig zijn.
De banden wilden we ook uittesten en we begonnen zoals gewoonlijk met PMT banden omdat daar de auto altijd mee afgesteld word, na een aantal sessies rijden hadden we de baan in de "vingers" en was het tijd om eens de nieuwe Ellegi achterbanden uit te proberen, na wat proberen en verwisselen voelde hij het beste aan met Ellegi A acherop en rechtsvoor een Ellegi B (voorband) en linksvoor een Ellegi A achterband.
Het verschil met PMT was eigenlijk niet erg groot maar de Ellegi band sleet totaal niet en de auto voelde wat stabieler aan op de Ellegi's
Qua afstelling aan de auto hebben we ook nog veel veranderd in rijhoogtes, veren, olie, enz.
Aan het einde van de zaterdag met echt onnoemelijk veel ronden achter de kiezen hadden we een bijzonder goed gevoel erbij en doordat Chris niet reed en zich echt uit de naad sleutelde aan de auto hadden we echt het gevoel dat we echt erg veel opgeschoten waren.
Ook zaterdagavond zijn we weer gezellig met zijn allen gaan eten (en weer drinken natuurlijk haha).
We sliepen s'nachts bij Erik Aries op de kamer omdat de rest van de kamers bezet waren en na wat kussengevechten met Chrisje was het al weer snel zondagochtend.

Zondags waren er in totaal 5 kwalificatieronden, dus we konden weer enorm veel rijden.
De kwalificaties verliepen niet helemaal gewenst maar in de laatste kwali. konden we door constant te rijden ons als 7e kwalificeren dus lang niet slecht.
De beste kwali. van ons was super constant en ondanks wat langzamere rijders konden we al onze ronden in de 19 sec. rijden dus dit zag er erg goed uit.

Erik Aries had zich ook goed gekwalificeerd en moest de 1e halve finale rijden maar hier hield het voor hem helaas op want er had misschien wel meer ingezeten maar door een achteraf verkeerde bandenkeuze was de auto moeilijk op de baan te houden

De halve finale voor ons, deze mochten we vanaf een 2e posite beginnen en was ronduit saai.
Door een erg goede start lagen we al snel 1e en op de nummer 2 na was iedereen een beetje met elkaar aan het vechten dus konden we snel uitlopen, de nummer 2 (een lokale held) kon door wat constanter rijden langzaam dichterbij komen en omdat we geen nieuwe achterbanden meer hadden hebben we hem laten gaan en de keuze gemaakt om alles maar te sparen voor de finale.

De finale begonnen we dus op een 7e plaats en leek erg mooi te worden.
Net voor de start werd er uitstel aangevraagd door iemand anders en kwamen wij erachter dat het asje van de carburateur was gebroken dus een beetje geluk.
Dankzij snel sleutelwerk van Chris was ook dit zo weer gefikst en konden we zonder problemen de start aanvangen.
De start verliep goed en door weer een goede start konden we weer wat plaatsen pakken en lagen we al snel 4e en konden we aansluiten bij de rest.
Jeffry van Wijk ging ook erg hard en lag voor ons, met een kwartier van stampen brak bij ons helaas een bout spontaan af dus zat het FEEST erop.
Jeffry van Wijk heeft uiteindelijk de 3e plaats kunnen bemachtigen dus hij heeft het super netjes gedaan (bij deze nog eens gefeliciteerd en vergeet de champagne niet mee te nemen naar Groningen hé haha)

Al met al waren zowel Chris en ik meer als tevreden ondanks het uitvallen en zijn we met een grote glimlach op ons gezicht weer teruggereden naar NL.

Samengevat: Chris (Gforce) heeft een dijk van een motor geleverd die ook door veel anderen opviel Hij heeft zichzelf overtroffen en weer eens aangetoond een uitstekend motortuner te zijn.
Ook blijkt dat als ikzelf rij en daarbij door chris als mechanic geholpen word we er wel degelijk een stuk sneller op worden en samen volgens mij de perfecte combinatie vormen.
Hopelijk lijdt dit in de toekomst nog tot wat goede resultaten op Nederlandse en buitenlandse wedstrijden.

Bij deze wil ik dus als eerste Chris nog eens bedanken voor al zijn technische support en natuurlijk gezelligheid,  BEDANKT KEREL!!

Ook wil ik Fam. van Wijk bedanken voor hun hulp en natuurlijk de lekkere koffie en gezelligheid.
Ook Erik Aries bedankt voor de gezelligheid en je hulp!

Vol goede moed op naar de Clubwedstrijd op de AMCA en het NK in Groningen.