Verslag 3e clubwedstrijd AMCA

Vandaag aan mij Marco, de eer om een verslag te schrijven van de clubwedstrijd die gisteren bij de AMCA verreden is. Na een voor mij heel goed verlopen NK wedstrijd afgelopen keer waarin ik voor het eerst de finale wist te halen en daar 7e wist te worden wilde ik nu tijdens de clubwedstrijden weer graag bovenin meestrijden om het podium. Dus als voorbereiding was mijn hele auto uit elkaar geweest, schoongemaakt, opnieuw alles nagekeken op slijtage en beschadigingen en weer netjes in elkaar gezet. Daarna nog extra veel tijd besteedt aan de afstelling van de auto. Die had ik opgeschreven na de laatste wedstrijd en ik wilde de auto eigenlijk precies zo hebben. Ook de stabilisatoren kregen extra veel aandacht omdat deze zo belangrijk zijn voor een goed sturende en accelerende auto.

 

Omdat iedereen de vrijdag voor de wedstrijd vrij was leek het ons Gertie, Chris en mijzelf wel een goed idee om deze dag te benutten als extra trainingsdag om en aantal dingen uit te proberen. Maar helaas beslisten de weergoden hier anders over, het regende de hele dag in een gestaag tempo door met als gevolg dat iedereen maar een beetje de schuur inkroop bij de kachel om daar aan zijn auto te prutsen.

 

De zaterdag beloofde qua weer eigenlijk weer niet veel goeds, de voorspelling was regen met tussendoor kleine buien. Maar toen ik ‘s morgens rond een uur of 10 de luikjes opendeed was het droog. Dus toen maar gauw alle spullen ingepakt en op naar het circuit. Daar aangekomen was het heel erg rustig. De hele middag heb ik in mijn eentje rondjes gereden. De afstelling was redelijk goed en na wat kleine aanpassingen aan het toespoor achter en de camber op de voorwielen kon ik heel redelijk rondkomen. Omdat ik van Thieme het aanbod had gekregen om zijn “oude” motor te proberen waar hij in 2004 Nederlands kampioen mee geworden was in de truck klasse besloot ik deze op de auto te monteren. Omdat deze motor al meer als een jaar in een donker hoekje gelegen had was het moeilijk om hem de eerste keer aan de praat te krijgen, maar problemen zijn er om te overwinnen en toen die eenmaal liep ging die nog steeds als vanouds. Toen ik later de rondetijden bekeek zag ik dat ik al sneller was geweest als tijdens de nk wedstrijd dus al met al was ik zeer tevreden en kon ik naar huis om auto nog een keer na te kijken en te controleren voor de zondag.

 

De zondag zou het volgens de berichten een mooie dag worden, zonnig en droog. Ik was al vroeg opgestaan om in alle rust naar het circuit te gaan. Ik wilde in ieder geval alles klaar hebben staan als het technisch assistentieteam zou arriveren. Omdat Gertie volgende week meerijd in de race of Champions in Luxemburg had hij besloten om deze wedstrijd te laten schieten. Chris was met prototypes bezig van nieuwe voorbokken dus die had zijn auto nog niet zover klaar om er mee te rijden en ook Thieme was er weer bij om er voor te zorgen dat zijn kampioensmotor op en top zou presteren. Dus met 3 monteurs, assistenten en mental coaches moest het haast goed gaan.

 

Jeffrey van Wijk zat in Oostenrijk voor een grand prix wedstrijd dus op voorhand had ik al een beetje het idee dat ik het met Erwin Linker moest uitmaken wie er vandaag op het hoogste treetje mocht staan.Wij zaten dan ook bij elkaar in een heat en omdat dit tevens de rustigste heat was, er reden er maar 4 mee konden we elkaar mooi opjagen. Aan het einde bleek ik al 25 rondjes gereden te hebben met 16 seconden overtijd. De tweede heat was al na 7 rondjes over omdat er een tandwiel was losgelopen. In deze heat kon Erwin ook 25 rondjes rijden alleen dan met 18 seconden overtijd. Dus in de laatste heat met een nieuw tandwiel en iets versere achterbanden geprobeerd om mijn eerste heat nog te verbeteren. Jammer genoeg viel Erwin in deze heat al vroeg weg, dus moest ik het helemaal zelf doen, in deze heat zaten een aantal kleine foutjes zodat ik aan het eind weer 25 rondjes had staan, nu echter met maar 10 seconden overtijd. En ik had mijn persoonlijke rondetijd even een klap sneller gezet op 19.07.  Al met al was dit genoeg voor de pole position. Gertie ontdekte nog een zwetende pakking bij de isolator, die veroorzaakt werd doordat de isolator kromgetrokken was, dus hebben we die vervangen voor een andere. Voor de finale hoefde ik niets meer te veranderen, dus was het tanken, accu laden en verder een beetje relaxen en ontspannen hopende dat het in ieder geval droog zou blijven.

 

Tijdens het opwarmen voor de finale ging het allemaal prima en het was gewoon zorg om goed weg te komen en dan zorgen om zo snel mogelijk van de rest van het veld weg te komen. De eerste paar bochten kon ik goed wegkomen en ik zag achter mij dat er weer een aantal minder geluk hadden en met elkaar in aanraking komen. Hierdoor kon ik lekker wegrijden en een goed tempo aanhouden die eigenlijk alleen Erwin een beetje kon volgen, jammer genoeg viel deze al snel uit, maar ik kon goed doorrijden en de langzamere deelnemers gingen netjes aan de kant zodat ik op een gegeven moment al bijna 2 rondes voorsprong had op de rest van het veld. Ik kon eigenlijk rustig naar de finish rijden waar het niet dat op een gegeven moment de auto tijdens het remmen naar rechts begon te trekken. Koortsachtig zat ik te bedenken wat er kon zijn, ik had immers niets of niemand geraakt. Het volgende rondje gebeurde hetzelfde weer, en zo raakte mijn voorsprong aardig weg. Achteraf bleek dat de wielas van het linkervoorwiel was losgekomen en dit wiel remde dus niet meer. Ik kon wel blijven rijden maar durfde het tempo niet meer zo hoog te houden omdat ik geen zit had deze wedstrijd in het hek te eindigen. Maar de achtervolgers hadden dit ook in de gaten natuurlijk en kwamen snel dichterbij. Dan toch maar proberen om iets harder te gaan. En door pompend te remmen kon ik toch weer steeds snellere tijden neerzetten. Toen ook de nummer 2 en 3 nog even met elkaar in de clinch lagen kon ik het volhouden tot aan de finishvlag en was mijn eerste overwinning in het clubkampioenschap een feit.

 

Al met al was het dus een heel goed weekend en met de vorige goede resultaten sta ik nu op de 2e plek in het clubkampioenschap, op een 3e plek in de Nomac cup en 9e in het NK klassement. Reden genoeg om nog harder en serieuzer met de auto bezig te zijn. Deze goede resultaten waren echter nooit mogelijk geweest zonder de hulp en steun van Chris, Gertie en Thieme die ik bij deze ook moet bedanken voor hun inzet ook als het allemaal even iets minder ging.

 

Voorlopig denk ik dat we met het hele team wel op de goede weg zitten en dat er nog meer successen moeten gaan volgen. Voor de volgende clubwedstrijden hoop ik dat de nieuwe onderdelen klaar zijn zodat we zo de concurrentie voor kunnen blijven. Ik zelf verwacht veel van de nieuwe schokbrekers met inwendige veren die door Rein Berghuis al in de truckklasse met veel succes zijn uitgeprobeerd. Ook zijn er nieuwe voorbokken in de maak zodat de draagarmen gelagerd zitten en zo veel minder speling hebben. Vol goede moed gaan we dus weer druk aan de slag om over 2 weken de volgende clubwedstrijd te rijden. Wordt dus vervolgt.


Bij de truckklasse was het erg rustig maar heeft Rein weer de nodige ervaring opgedaan, hij is zeer netjes 1e geworden hij gaat steeds beter!!. Ook heeft hij zijn persoonlijke snelste tijd een stuk scherper gezet,  bij deze nog eens van harte Rein!!


Natuurlijk de wedstrijdleiding en kantine personeel (vrijwilligers) van AMCA bedankt.!